The effect of the rational investigation strategy on the achievement of second-graders middle school students in history and developing their cognitive motivation
DOI:
https://doi.org/10.23813/FA/24/4/15Keywords:
Key words: rational inquiry - achievementAbstract
The current research aims to identify the impact of the rational investigation strategy on the achievement of second-graders middle school students in the subject of history and the development of their cognitive motivation. The researcher used the experimental design with partial and post-and-post testing. Division (A) represented the control group that is taught in the traditional way. The number of students reached (67) students, (33) students in the experimental group and (34) students in the control group .The two groups were rewarded in the variables(Female students ’chronological age, IQ scores, previous year’s scores), the researcher prepared an achievement test that measures achievement and adopted a cognitive motivation scale. According to the strategy of rational investigation, the researcher recommended using the strategy of rational inquiry to teach history
References
أبو حطب، فؤاد وآمال صادق (2000)علم النفس التربوي , مكتبة الانجلو مصرية,القاهرة
ابو علام , صلاح الدين محمود (2011) القياس والتقويم التربوي والنفسي أساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة ، دار الفكر ، القاهرة .
أبو قمر , باسم محمد (1996) , اثر استخدام طريقة الاستقصاء الموجه في تحصي طلبة الصف الثامن الأساسي لمادة العلوم وعلى اتجاهاتهم نحوها , رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة النجاح , فلسطين
الجلالي , لمعان مصطفى (2011) التحصيل الدراسي , ط1, دار المسيرة , عمان الاردن.
الجندي, فاتن محمود, وعبد الحميد, جمعة فرحان(2017) اثر استراتيجية الاستقصاء العقلاني في اكتساب عمليات العلم الاساسية لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الفيزياء , بحث منشور مجلة البحوث التربوية والنفسية العدد 52, لسنة 2017.
الخزرجي, مثنى ابراهيم محمد 2011, اثر استراتيجية القبعات الست في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط بمادة التاريخ , رسالة ماجستير , كلية التربيه للعلوم الانسانية , جامعة ديالى.
الداهري ، صالح . (2000) . علم النفس التربوي ، بغداد : دار الحرية للطباعة والنشر .
داود، عزيز حنا، وانور حسين عبد الرحمن (1990) مناهج البحث التربوي، دار الحكمة للطباعة والنشر والتوزيع، بغداد، العراق.
الدليمي, عصام حسن, وصالح, علي عبد الرحيم, البحث العلمي اسسه ومناهجه , ط1, دار الرضوان للنشر والتوزيع , عمان , الاردن
الدليمي، احسان، وعدنان محمود المهداوي (2005) القياس والتقويم في العملية التعليمية، ط2، مكتب احمد الدباغ للطباعة والنشر، بغداد، العراق.
رمضان, رمضان صالح,وعثمان,فاروق السيد (1993), مدى فاعلية الطريقة الاستقصائية في التحصيل الدراسي وتنمية بعض مكونات التفكير لدى طلاب كلية التربية,مجلة اتحاد الجمعيات العربية, عدد 28.
زاير , سعد علي .واخرون (2012) طرائق التدريس العامة , مكتب اليمامة , بغداد باب المعظم .
الزغلول ، عماد عبد الرحيم وشاكر عقلة (2007) سيكولوجية التدريس الصفي ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان – الاردن .
زيتون,عايش محمود (1988), الاتجاهات والميول العلمية في تدريس العلوم,ط1, جمعية عمال المطابع ,عمان, الأردن.
الزيود، نادر فهمي ، وآخرون (1999), التعلم والتعليم الصفي, دار الفكر للطباعة والنشر,عمان , الأردن.
صالح، قاسم حسين، 2001. النمو المعرفي بين النمائي ومعالجة المعلومات. "مجلة كلية التربية"، العدد الثامن / كلية الآداب، جامعة بغداد.
عبد الرحمن ،انور حسين, عدنان حقي شهاب زنكنة (2007) الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية ،شركة الوفاق للطباعة ، بغداد
عبد السلام، مصطفى عبد السلام (2006),تدريس العلوم ومتطلبات العصر، ط 1، مطابع اياك كوبي سنتر ، المنصورة.
عبدالله, نهلة نجم الدين مختار احمد 2004, الدافع المعرفي وعلاقته بالقدرات المعرفية لدى طلبة المرحلة المتوسطة, اطروحة دكتوراه غير منشورة كلية التربية – ابن رشد - جامعة بغداد
عرافين ، سليم (1986) , تعليم المفاهيم العلمية ، مجلة رسالة المعلم ، العدد 4 / 1 ، وزارة التربية والتعليم ، الأردن .
العزاوي , رحيم يونس كرو ( 2008) القياس والتقويم في العملية التدريسية , ط1 , دار الفكر للنشر والتوزيع, عمان , الاردن .
عطا الله , ميشيل كامل (2010) ,طرق وأساليب تدريس العلوم ,دار المسيرة للنشر والتوزيع ,عمان.
فاندالين ، ديوبولدب واخرون (1984) مناهج البحث في التربية وعلم النفس ، ترجمة نبيل نوفل واخرون ، ط3 ، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة .
قطامي, يوسف محمود (2009) علم النفس التربوي , ط1, دار الفكر للنشر والتوزيع , عمان , الاردن.
كاظم , صلاح جبار,2019 أثر استراتيجية جدار الكلمات في تحصيل طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة الاجتماعيات رسالة ماجستير كلية التربية الاساسية , جامعة ديالى
مزعل ، جمال أسد(1990) نظام التعليم في العراق ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، جامعة الموصل ، مديرية دار الكتب للطباعة والنشر.
ملحم ، سامي محمد (2000) القياس والتقويم في التربية وعلم النفس ، ط1, عمان ، دار المسيرة للنشر والتوزيع.
(2002) القياس والتقويم في التربية وعلم النفس ، ط2, عمان ، دار المسيرة للنشر والتوزيع.
(2011) القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط5، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الاردن.
المياحي، جعفر عبد كاظم (2011) القياس النفسي والتقويم التربوي، ط1، دار كنوز المعرفة، عمان، الاردن.
النبهان، موسى (2004) اساسيات القياس في العلوم السلوكية، ط1، دار الشروق، عمان.
نشواتي,عبد المجيد (2002)، علم النفس التربوي، ط9، مؤسسة الرسالة النشر,بيروت.
(1984), علم النفس التربوي ,دار الفرقان,عمان .
Davis , Gary , A. (1983) . Educational Psychology : Theory and practice , clalifornia : Addison – wesley publishing company .
Huit , W. (1998) . Motivation , Http://Chiron . Valdosta . edu/whuitt. شبكة نقل المعلومات (الأنترنيت)
Jee, Joonhung & Wei, Lee-Na-(2002). Antecedents and consequences of perceired interativity: an exporatory study, Journal of interactive advertising, vol. (3), No. (1), pp. 1-8.
Nelson , Lori . (2002) . Shippensburg university’s office of Institutional Research & planing
Welch ,Wayne .W. Alkenhed Glea .S. and Robinson ,James ,T. (1981), The Role of Inquiry in science Education ;Anlysis and Recommendation ,Science Educattion,Vol 65, No1
Young ,Darell.D.(1968), Inquiry_Acritique ,scince education ,vol,52,no.2.
Bloom,B.S.,Hastinge,JT.andMadaus,GF.(1971) Handbook of formative and summative evalnative of student learning.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 هاجر عبد الدايم مهدي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.