The impact of the Perkins and Blythe model on higher order thinking skills in science for second year intermediate female students

Authors

  • Hala Adeeb Dawood قسم العلوم النفسية والتربوية / جامعة الحمدانية

DOI:

https://doi.org/10.23813/FA/24/4/17

Keywords:

Key words: Perkins and Blythe model, Higher Thinking

Abstract

This research aims to recognize the impact of Perkins and Blythe model on higher thinking skills of medium grade two female students in science course. The researcher formulated the null hypothesis as follow: “There are no statistically significant differences at (α≤0.05) level between average scores of the experimental group, while studied via Perkins and Blythe model and average scores of control group which used the traditional method”.

The researcher followed the experimental approach, and the experimental design, which contains two groups, which are: the experimental and control groups. The experimental approach is very close to research approach that solve problems in a scientific way. The study population consists female students of Karkoush School affiliated to public education directorate in Ninawah governorate of medium grade two.

The sample of the study were (60) female students. That was distributed equally to the two groups. The results show that the experimental group using Perkins and Blythe model outperformed the control group in post-test of higher thinking skills. Many concluding, suggestions and recommendations have been provided too.

References

. عبد الوهاب، سميرة؛ المرسي، محمد. (2014). الأزمات المدرسية وأساليب التعامل معها كما يدركها مديرو مدارس المرحلة الثانوية بدولة الكويت. مجلة الدراسات التربوية والنفسية، جامعة السلطان قابوس، عُمان.

الأسدي، زينة؛ النجار، أسعد. (2019). أثر أنموذج بيركنز وبلايث في تنمية الكتابة الإبداعية لطالبات الصف الخامس الأدبي. مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية، العراق.

الأفندي، آلاء. (2014). مشكلات إدارة الصف التي تواجه المعلمين في الحلقة الأولى من مرحلة التعليم الأساسي. (رسالة ماجستير منشورة). قسم المناهج وطرائق التدريس، كلية التربية، جامعة حلب، سوريا.

جواد، مهدي؛ عيسى، فاضل. (2017). فاعلية التدريس بمهارات التفكير عالي الرتبة في تحصيل طالب الصف الخامس الاحيائي والتفكير الناقد لديهم. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية، جامعة بابل، العراق.

ناجي، نور. (2019). أثر انموذج بيركنز وبلايث (Perkins and Blythe) في اكتساب تلامذة الصف الخامس الابتدائي للمفاهيم العلمية ودافعيتهم نحو التفوق. مجلة الدراسات التربوية، العراق.

الحسناوي، حاكم. (2018). فاعلية أنموذج بيركنز وبلايث في التحصيل وتنمية التفكير الإبداعي لدى طالب الصف الخامس الأدبي في مادة التاريخ الأوروبي الحديث والمعاصر. قسم العلوم التربوية والنفسية، طرائق تدريس التاريخ، الكلية التربوية المفتوحة، العراق.

الخوالدة، صالح؛ السعايدة، منعم. (2017). أثر تدريس مساق الفيزياء الإلكترونية باستخدام نموذج بيركينز وبلايث البنائي المدعم تكنولوجياً في استيعاب المفاهيم الفيزيائية لدى طالبات جامعة ال البيت. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات.

كيلانو، طلال. (2012). الاستخدام الأمثل لوسائل القياس والتقويم ودورهما في ضمان جودة مخرجات التعليم الجامعي. المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي.

Published

2023-07-05

How to Cite

[1]
هالة اديب داود, “The impact of the Perkins and Blythe model on higher order thinking skills in science for second year intermediate female students”, jfath, vol. 24, no. 4, pp. 417–436, Jul. 2023.