Difficulties that limit the effectiveness of homework for primary school students from the teachers' point of view

Authors

  • Batool Fadel Jawad كلية التربية الاساسية / جامعة ديالى

Keywords:

فاعلية الواجبات البيتية

Abstract

This study aimed to know the difficulties that limit the effectiveness
of homework at primary school students grades (IV, V and VI) in the
public schools from the point of view of teachers have been
identified research problem in the difficulties faced by the student in
completing homework, whether related to the student and the family
and social environment or the teacher , the school administration ,
curriculum and teaching method, reflected the importance of
research in the stand on these difficulties to provide interested
researchers a clear vision for homework , problems experienced by
many of the parents of the pupils and teachers alike and determine
the causes to avoid the negatives that may be located where the
teacher when commissioning his disciples duties homework to be
avoided.
Commissioned researcher school administration application search
tool on a sample of teachers as numbered (30) teachers from my
school (forbidding) and (Shaheed Mohamed Qasim al-Abadi)
primary school in the village of majority in the first semester of the
academic year (2013-2014) was the use of the tool questionnaire
after extracting the semantics sincerity and persistence which
amounted to (80.0) The researcher used statistical means of b
(Pearson correlation coefficient, equation Spearman Brown, Law
Fisher) to analyze the results of the study and after the application of
the study results showed that the difficulties that limit the difficulties
of homework is to Both the student and the family and social
environment the teacher and the school environment and curriculum
and teaching method.
In light of the results of research and the researcher has developed
some recommendations to make sure fields of study on the
importance of diversification in the forms of homework and know
the teachers and the parents of the pupils how to perform homework
to develop the capacity of student knowledge, skills and
compassionate.
The researcher also suggested the need to carry out a study identifies
problems with homework and the teacher's role and the role of
parents and the curriculum and by the comparative study between
the duties of Applied and practical

References

الافاء الكفي

.ن ت لود ،لود تماـ عنمد ،الورت ال التىد منىد عىي فالواىة التابيىال الياتاىة لىدى

طوية المفحوة ااساساة فد المدارس النكتعاة منافظة نا وس عي وبهة نظف المروماي

والدوية ،رسالة عابستاف ،باعرة النجاع التطناة ،نا وس ،فوسداي ، 3330.

ن ت شفيد ،شاهف ي ،استفاماجاال التدريس ،لمىاء ،دار المكتيىة التطناىة ،3303

.

الياامد ،ليد الجيار متفال ، زتفيا اياانساتس، اإلحواك التبفد واالستداللد

،عديرة ال اافة الرمالاة ، اداد ،0277.

السماك ،عنمد ازهف سراد ، نبتـ الينث الرومد، ط2، عديرة بالع الديي

،الرفاق،0202

.الساد ،فااد اليهد ،لو النفس اإلحوائد وقاىاس الراىد اليشىف ،دار الفكف،الاىاهفئ

. 0270،

httD://www.startimes.com/f.asDx?t-33856684 3302 مايمز ،ستار.. 2

الفوساء ،فاروق ،نسالا الاااس فد التف اة الخابة ،دار الفكف لوديالة و النشف

والتتزيع ،االردء ،0222.

.ليد الفحمي،بفتل هشا حسي ،ايف استخدا التابيال المنزلاة فد منواد

الدالب لومفحوة ااساساة فد عنافظة طتلكف ،رسالة عابستاف ،باعرة النجاع

،نا وس ،فوسداي ،3300.

لدس ،حماد ،المرو الفالد والتدريس الفراـ ،لماء ،دار الفكف 0222.

.لففال ،ليد الرزيز احمد ،غااب طالب وطاليال المدرسة ال انتية الادفية اسىيا ا

وبتانيا النفساة ولالقتىا التنوىاد الدراسىد ،باعرىة قدىف ،عفتىز الينىتث التف تيىة

. 0207 ،007 الردد،

الرمىىىايفئ ،عنمىىىد حسىىىي ، المشىىىكالل الوىىىفاة ،السىىىوتتاة ،الترواماىىىة ،ااتاديماىىىة

عظاهفها ،نسيا ها ،لالبها ،دار الماسفئ لونشف والتتزيع والديالة ،3302

.الرمىىف ،تالىىد عنمىىد ،موىىترال عرومىىد ونولاىىاك نعىىتر مالعىىذئ الوىىفتف ال اليىىة

ااول ننت التابيال الياتاة ،تواة التف اة ،باعرة الافعتك ،دعشل،3332.

.الرنىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىز ،سىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىرتد ىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىي ليىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىد ،3302

httD://www a.com/vb/showthread.DhD37912

dr.saud-

.الافي ، رعزية ،الاااس والتاتي النفسد والتف ت ،عكتية االنجوت الموفية

. 0277،

الفنشد ،احمد لود ،نبتـ التف اة ،الدار الرف اة لوكتاب ،لاياا ،0272.

.file:///c:/users/acer/Downloads 3302، ااسفية الفائد عجوة. 02

.عفلد ،متفال احمد ،واتفوء ،طفائىل التىدريس الراعىة ،ط3،دار المسىافئ لونشىف

والتتزيع والديالة ،3334.

عودف ، فاها ،وآتفوء ،المرج التسا ،ج0وج3، المكتية اإلسالعاة

،لوديالة والنشف والتتزيع ، د.ل .

عاار ،ليد الفحمي سواماء ،الممارسال الشائرة لمرومد الوفتف اإللدادية

لوتابيىال الياتاىىة ،رسىالة عابسىىتاف غاىىف عنشىترئ ،تواىىة لتف اىة ،الجاعرىىة ااردناىىة

،لماء ،ااردء ،0202 .

المنظمة الرف اة لوتف اة وال اافة والروت ،التف اة الياماة فد عناهو التروا الرا التطي

الرف د ،عديرة المنظمة الرف اة ،متنس،0207 .

عاسسة الفيا نجد لوتف اة والتروا ،الشاعد فد مدري المروماي ،3330.

عتقع فتاز لو شيكة االنتفنت 3330.com.foz.www.

وزارئ التف اة ،المجمتلة الكاعوة لوتشفيرال التف تية ، اداد،المديفية الراعة

لوشاوء االدارية والمالاة ،0220.

الموادر االبنياة :

Knollmann m.&wild,E(2007) of parental support and student's

emotions during homework :Moderating effects of student's

motivational orientation European Journal of psychology of E

ducatim.22.(1)v-63-76.

xu,J&coeno ,L(2006)'' Gender ,family help ,and home work

management reported byraral middle school students '' Jourmal of

Research inRural Edncation 21(2).

U.S.Department of Edacation (2001 2b)Helping yoar child with

home work ,Available.

Published

2023-08-08

How to Cite

[1]
بتول فاضل جواد, “Difficulties that limit the effectiveness of homework for primary school students from the teachers’ point of view”, jfath, vol. 18, no. 4, pp. 1–29, Aug. 2023.